قاره هاي کره زمين همه چی
نویسنده : رضا - ساعت 9:17 روز جمعه 14 مهر 1391برچسب:,

قاره هاي کره زمين

به گفته برخي از جغرافيدانان زمين داراي هفت قاره است. برخي ديگر از دانشمندان جغرافيايي تعداد قاره هاي سطح زمين را به دليل در نظر گرفتن قاره ي اور آسيا که شامل دو قاره ي اروپا و آسيا مي گردد، شش قاره عنوان مي کنند.
نمایش اندازه واقعی
آفريقا از نظر وسعت در مقام دوم قرار دارد . قاره هاي ديگر به ترتيب وسعت عبارتند از آمريکاي شمالي ، آمريکاي جنوبي ،قطب جنوب ،اروپا و اقيانوسيه است .

قاره ها چه ويژگي هايي دارند ؟

قاره ها همه ي خشکي هاي سطح زمين را در بر مي گيرند. اين خشکي هاي بزرگ دشت ها و کوهستان ها، بيابان ها و درياچه ها را در خود جاي داده اند.

مردم شهرها را در قاره ها مي سازند تقريباً  تمام مردم زمين روي قاره ها زندگي مي کنند. بيشتر مردم در آسيا و بقيه در ديگر قاره هاي سطح زمين جمع شده اند .

حاشيه ي يک قاره در ارتباط مستقيم با اقيانوس است . لبه ي قاره مي تواند هم صاف و هموار ، و از يک ساحل شني تشکيل شده باشد، و هم مي تواند به صورت صخره اي و پرشيب باشد . لبه ي قاره ها به سمت پايين و زير دريا سرازير مي شوند

قاره ها چگونه پديد آمده اند؟

زمين شناسان معتقدند که ميليون ها سال پيش زمين تنها از يک قاره تشکيل شده بود  آنان نام اين قاره عظيم را «پانگه آ» گذارده اند. پانگه آدرحدود200000000 سال پيش به دو قاره تقسيم شد. زمين شناسان نام هاي «گندووانا» و «لورازيا» را براي اين دو قاره برگزيدند.

قاره ها چگونه حرکت مي کنند ؟

قاره ها به خاطر اين که از صفحات بزرگ تشکيل شده اند،مي توانند حرکت کنند. اين صفحات به اطراف خود حرکت مي کنند .

قاره ها روي اين صفحات واقع شده اند. اين صفحات روي لايه اي از مواد سنگي مذاب و داغ حرکت مي کنند.

در برخي از مکان ها صفحات دچار شکستگي مي شوند، در بعضي جاها اين صفحات از هم دور مي شوند . يکي از مکان هايي که جدا شدگي صفحات اتفاق مي افتد درکف اقيانوس اطلس واقع شده است . سنگ هاي داغ مذاب در شکستگي کف اقيانوس به آرامي به سمت بالا حرکت مي کنند، هنگام خروج اين سنگ هاي داغ، سرد شده و سخت مي گردد، در اين صورت کف دريايي جديدي رابه وجود مي آورد .به خاطر اين که بستر جديدي در کف دريا اضافه مي شود، اقيانوس اطلس وسيع تر مي گردد. در نتيجه ي اين فرايند است که اروپا و آمريکا به آرامي از هم دور مي شوند.

 
نمايش اندازه واقعی
 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: